
Wyszukiwanie informacji – wykorzystanie w przedsiębiorstwie
Informacje ogólne
Do kogo skierowane?
Moduł pozwoli osobom zainteresowanym analizą otoczenia przedsiębiorstwa na pozyskanie wiedzy o wyszukiwaniu, opracowaniu i praktycznym wykorzystaniu informacji przy podejmowaniu decyzji strategicznych i operacyjnych.
Założeniem zajęć jest przekazanie wiedzy o metodach wyszukiwania i opracowania informacji, aby ta stała się wiedzą. W szczególności przydatne osobom zajmującym się tworzeniem i budową konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa oraz zarządzaniem strategicznym.
Nabyta wiedza i umiejętności
Uczestnicy nauczą się:
- Znajomości metod i narzędzi wykorzystywanych w e-gospodarce,
- Formułowania zapytań wyszukiwawczych, tak aby odpowiadały na konkretne potrzeby informacyjne.
- Efektywnie korzystać z wyszukiwarek internetowych by zdobyć interesujące ich informacje,
- Pozyskiwać informacje wykorzystując narzędzia dostępne użytkownikom Internetu,
- Zdobędą wiedzę gdzie i w jakiej formie publikowane są oficjalne dane nt. różnorodnych zjawisk ekonomicznych,
- Na podstawie ogólnodostępnych informacji konstruować i przybliżać odpowiedzi na swoje nawet bardzo zindywidualizowane pytania,
- Rozpoznawać wiarygodne źródła, oceniać poprawność i aktualność danych
Wymagania wstępne
Zalecana jest znajomość podstawowej obsługi wyszukiwarek internetowych.
Plan zajęć
Określenie potrzeb informacyjnych, strategie wyszukiwania i heurystyki.
Typologia i podstawy wykorzystania źródeł w Internecie:
Treść:
- Informacja publiczna: rządowa i pozarządowa
- Informacja prawna
- Informacja o konkurencji
- Dane numeryczne
Podstawy prawne (m.in. ustawa o dostępie do informacji publicznej i zagadnienia praw autorskich przy wykorzystaniu danych i informacji).
Forma:
Wykład, ćwiczenia grupowe i indywidualne, zajęcia komputerowe.
Nabyte umiejętności:
Uczestnicy nabędą umiejętność budowania trafnych zapytań wyszukiwawczych określonych przez konkretne potrzeby informacyjne. Poznają źródła informacji publicznej, prywatnej, jawnej i nie jawnej. Przy wykorzystaniu różnych źródeł w Internecie nabędą wiedzę o formach prezentacji danych, informacji i wiedzy, aby w późniejszym procesie nauki korzystania z narzędzi internetowych umieli sprecyzować formę źródła, jego przydatność do swoich celów, pochodzenie i wiarygodność. Uczestnicy otrzymają przykładową listę każdego z typów źródeł.
Ogólne zasady wyszukiwania i monitorowania informacji w internecie
Treść:
- Wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem popularnych wyszukiwarek.
- Bieżący monitoring informacji w wykorzystaniem RSS i programów monitorujących WWW.
- Monitorowanie danych przy wykorzystaniu kalendarzy wydawniczych i newsletter-a.
Forma:
Wykład, ćwiczenia indywidualne i grupowe, zajęcia komputerowe.
Nabyte umiejętności:
Uczestnicy poznają zasady działania popularnych wyszukiwarek internetowych, zasady korzystania z funkcji zaawansowanego wyszukiwania wraz z mechanizmami pozwalającymi szybko i efektywnie znaleźć i wyselekcjonować informacje w Internecie. Otrzymają także listę najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych: zagranicznych i polskich.
Pokazane zostaną także narzędzia bieżącego monitoringu informacji takie jak, kanały RSS czy Google Alert.
Otoczenie informacyjne dla przedsiębiorstwa:
Treść:
- Podstawy analiz otoczenia: prawo, konkurencja, przetargi, dane liczbowe.
- Specyfika danych statystycznych ze źródeł ogólnodostępnych.
- Porównywalność danych i ich wiarygodność.
- Polskie źródła danych.
- Globalne źródła danych.
Forma:
Wykład i ćwiczenia
Nabyte umiejętności:
Uczestnicy poznają zasady i formę prezentacji danych w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem danych i informacji ekonomicznych oraz finansowych. Poznają ograniczenia i możliwości wynikające z metodologii przygotowywania i prezentacji danych statystycznych. Pokazane zostaną najpopularniejsze źródła danych zarówno międzynarodowych, jak i polskich wraz z komentarzem odnoszącym się do praktycznych aspektów wykorzystania zawartych tam informacji.